facebook  youtube  twitter  instagram 6/5/2024
chicken time diner rapsodia
ekalampaka.gr


  

  

  

 



Οι πατέρες της εκκλησίας σ’ αυτή την εποχή - Γράφει ο π. Ηρακλής Αθ. Φίλιος, Εφημέριος Ι.Ν. Αγίου Δημητρίου Διάβας Καλαμπάκας [ΣΧΛ]

Δημοσιεύθηκε από: Ηρακλής Φίλιος  08/06/2019 10:17:02
Οι πατέρες της εκκλησίας σ’ αυτή την εποχή - Γράφει ο π. Ηρακλής Αθ. Φίλιος, Εφημέριος Ι.Ν. Αγίου Δημητρίου Διάβας Καλαμπάκας [ΣΧΛ]
Την Κυριακή, η Εκκλησία τιμά τη μνήμη των 318 Πατέρων της Α’ Οικουμενικής Συνόδου, που πραγματοποιήθηκε το 325 μ.Χ. στη Νίκαια της Βιθυνίας. Ήταν, όμως, οι Πατέρες μία υπόθεση χθεσινή; Μία αντίληψη ξεπερασμένη; Ένα ενδιαφέρον καιρών παρελθοντικών; Και σήμερα;...

Δείχνει τραγικό το τόλμημα της συνάντησης των Πατέρων της Εκκλησίας με την εποχή μας, τις προκλήσεις, τις προσκλήσεις, τις αντιλήψεις και τις νοοτροπίες της. Και είναι τραγικό, καθώς εύκολα διαπιστώνεται ένα χάσμα, μία απόσταση αυτών των δύο μεγεθών. Αυτό, βέβαια, επουδενί, δεν σημαίνει την αναχρονιστικότητα του πατερικού λόγου και το μοντέρνο, ίσως και ανακόλουθο, της σύγχρονης εποχής, οι δομές της οποίας αδυνατούν να κοινωνήσουν τον λόγο των πρώτων φωνών της θεολογικής παράδοσης. Αφού οι Πατέρες της Εκκλησίας κατάφεραν να κοινωνήσουν τον θεολογικό λόγο στην εποχή τους, με τις όποιες ατέλειες, ιδιομορφίες, συνθήκες, γιατί να φαντάζει αδύνατη μία συνάντηση της φωνής τους με την εποχή μας;

Στο βιβλίο του «Εκκλησία και Κοινωνία», ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Μεσσηνίας κ.κ. Χρυσόστομος, παραθέτει ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο, όπου αναφέρεται στον λόγο των Πατέρων. Ο κ.κ. Χρυσόστομος στο κείμενο του αυτό, καταφέρνει να παρουσιάσει την επικαιρότητα των Πατέρων στην εποχή μας με καταπληκτικό, ικανοποιητικό τρόπο, διεισδύοντας στην αλήθεια των πραγμάτων, πέρα από αφορισμούς, εγκλωβισμούς, αδιέξοδα. Γράφει, λοιπόν, μεταξύ άλλων: «…οι Πατέρες ευρίσκοντο σε έναν διαρκή και σοβαρό διάλογο με την εποχή τους και τα προβλήματα της. Οι Πατέρες γνώριζαν όλα τα φιλοσοφικά ρεύματα των χρόνων τους και κατόρθωναν με μία δημιουργικότητα να τα μεταμορφώσουν σε πολιτισμό. Οι Πατέρες κινήθηκαν στο επίπεδο των ιδεών και των πολιτιστικών ρευμάτων της εποχής τους, τόλμησαν και διαλέχθηκαν με αυτά και συνέβαλαν με τον τρόπο αυτό μεταμορφωτικά στην διαμόρφωση ενός άλλου πολιτισμού της ανθρωπότητας».

Το κλειδί βρίσκεται στη λέξη «διάλογος». Αυτό το «διαλέχθηκαν», που χρησιμοποιεί στο λόγο του ο Σεβασμιώτατος, αρκεί για να αποτελέσει την αφετηρία ενός ξεδιπλώματος που θα επιτρέψει την κατανόηση των όποιων τάσεων και στάσεων όλων των μερών. Πράγματι, μέσα από τα πατερικά κείμενα διαφαίνεται μία σύγχρονη και προοδευτική αντίληψη για τα πράγματα της κοινωνίας. Οι Πατέρες δεν υπήρξαν καθηλωμένοι σε μία ισχυρή, ίσως και μη ανατρέψιμη, παραδοσιαρχία ενός φολκλορικού συστήματος, ικανού να θέσει εκτός μάχης τον ριζοσπαστισμό του εκκλησιαστικού λόγου. Δεν υπήρχε για τους Πατέρες αυτό το «κάθε πέρυσι και καλύτερα». Ο λόγος του ερχόταν σε κάθε εποχή και συναντούσε αυτή την εποχή όπως έχει, με τις ατέλειες, τις αδυναμίες της αλλά και της δημιουργικές της προοπτικές. Ο δυναμισμός της πατερικής σκέψης εισερχόταν στις ανησυχίες και στα προβλήματα όλων των εποχών, επιβεβαιώνοντας το συνεχές και σωτηριώδες του ευαγγελικού κηρύγματος.

Οι Πατέρες διαλέχθηκαν με την εποχή τους. Δεν φοβήθηκαν τις δομές της και, φυσικά, δεν ανησύχησαν μήπως ο εκκλησιαστικός λόγος εκκοσμισκευθεί στην κοινωνία στην οποία απευθύνονταν και αφομοιωθεί από τις απαιτήσεις της. Ήρθαν, λοιπόν, σε διάλογο και συνάντηση με ξένα ρεύματα, φιλοσοφικά, κοινωνικά, πολιτικά και τα σεβάστηκαν. Δεν πάσχισαν να τα καταργήσουν ή να απομυθοποιήσουν την εποχή τους, αλλά να ενσωματώσουν την αιωνιότητα του ευαγγελικού λόγου στο παροντικό ύφος της κάθε εποχής, της κάθε κοινωνίας.

Συμβαίνει, βέβαια, κάποιες φορές, η παρουσία και ο λόγος των Πατέρων, να αποκτούν απόλυτο χαρακτήρα. Σαν να τελείωσε η παραγωγή θεολογικού λόγου και σκέψης με τους Πατέρες και να πήρε μαζί της εκείνη η εποχή όλα όσα θα μπορούσαν να αποτελέσουν ελπίδα και σωτηρία για το αύριο. Χρειάζεται να ξεφύγουμε από τις εμμονές που δημιουργεί η αναγωγή των Πατέρων σε αυθεντίες, όχι, όμως να ξεφύγουμε από τους Πατέρες. Αυτός ο «πατερικός φονταμενταλισμός» όπως τον αποκαλεί ο Μητροπολίτης Γέρων Περγάμου κ.κ. Ιωάννης, πλήττει σοβαρά το σώμα της Εκκλησίας, δημιουργώντας τραύματα που ο φανατισμός μπορεί να γιατρέψει. Ο συμπολίτης μας καθηγητής Δρ. Θεολογίας και Φιλοσοφίας Ιωάννης Πλεξίδας, σε συνέντευξη του στην Πεμπτουσία, σημειώνει, σχετικά: «Η υπέρβαση της πατερικής σκέψης δεν σημαίνει την άρνηση ή την απόρριψή της, αλλά τη δυναμική αφομοίωσή της. Πρόκειται για ένα άνοιγμα στην προοπτική του σήμερα ή καλύτερα, στην προοπτική του αύριο. Όσο ιερό και αν είναι το παρελθόν, γεγονός το οποίο δεν αμφισβητείται, δεν μπορεί και δεν πρέπει να ανάγεται σε αντικείμενο απόλυτου θαυμασμού».

Να φέρουμε τους Πατέρες στην εποχή μας. Αν δεν τους φέρουμε και αν σταθούμε προσηλωμένοι στα δεδομένα της εποχής που οι ίδιοι έζησαν, τότε ανάγουμε το λόγο τους σε μουσειακό είδος και την παρουσία τους σε καθηλωμένη ανατρεπτικότητα. Οι εποχές αλλάζουν, οι κοινωνίες μεταπλάθονται. Είναι αίρεση να εμμένουμε σε μία στείρα αναπαραγωγή ενός θεολογικού λόγου που περισσότερο ικανοποιεί την αυτοτέλεια μας, παρά αναδεικνύει την αγιότητα τους και την προοπτική αγιότητας των ανθρώπων. Αφήνοντας τους Πατέρες στην εποχή τους, αποκομμένους από τις σύγχρονες απαιτήσεις και προκλήσεις της βιοηθικής, της κοινωνιολογίας, της επιστήμης, είναι σαν να αφαιρούμε από τον Χριστό το μυστήριο της σάρκωσης. Κι αν αυτό συμβεί, η μουσειακή προβολή των Πατέρων θα επιβεβαιώνει την παραδοσιαρχία που πλήττει το εκκλησιαστικό σώμα.

Εφημέριος Ι. Ν. Αγίου Δημητρίου Διάβας
π. Ηρακλής Αθ. Φίλιος (Βαλκανιολόγος, Θεολόγος)



Share on Facebook Share on Twitter

Σχόλια
Προσθήκη σχολίου
Βαξεβανιδης Νίκος (8/6/2019 2:16:43 μμ):

Αγαπητέ π. Ηρακλή λ, δημόσια γράφεις, άρα και δημοσίως να είσαι έτοιμος να δέχεσαι κριτική. Ασχέτως αν δε σου αρέσει.

Δέχομαι το γεγονός ότι σε ενόχλησε η άποψη μου αφού δεν ήταν και τόσο εγκωμιαστικη και να είσαι σίγουρος ότι δε θα ξαναμπώ στον κόπο να κρίνω τον τρόπο γραφής σου. Άλλωστε λένε πως μια συμβουλή είναι πάντα άχρηστη, αφού ο ανόητος θα την παραβλέψει ενώ ο συνετός δεν τη χρειάζεται.

Ωστόσο θα κρίνω οπότε θεωρώ ότι πρέπει τα σχόλια σου επάνω σε Θεματα πίστεως.

Περιμένω μια απάντηση λοιπόν αν θέλεις στην ερώτηση που σου έκανα στην αρχή του προηγούμενου σχολιου.


Καλή συνέχεια.


π. Ηρακλής Φίλιος (8/6/2019 12:41:26 μμ):

Κ. Βαξεβανίδη, καλησπέρα.

Από τη στιγμή της χειροτονίας μου, δεν έχω απαντήσει σε σχόλια, αν και στη συντριπτική τους πλειοψηφία είναι καλοπροαίρετα. Επειδή όμως, το ύφος του σχολίου σας είναι κηδεμονευτικό και χαρακτηρίζεται από εμπάθεια, θα σας απαντήσω.

Σας αποκαλώ "κύριο" καθότι δεν έχω εξοικειωθεί μαζί σας, αλλά και για λόγους ευγένειας.

Παρακαλώ, τις συμβουλές, κρατήσετε τις για το πρόσωπο σας, για τον εαυτό σας. Ο τρόπος σκέψης και έκφρασης του καθενός, ποικίλει. Για να αλλάξει ο κόσμος, χρειάζεται να αλλάξει ο εαυτός μας. Όχι κουνώντας το δάχτυλο στους άλλους, αλλά με σεβασμό, αγάπη, διάκριση (την ύψιστη των αρετών) προς το κάθε διαφορετικό πρόσωπο.

Οι συμβουλές σας, ξεκάθαρα, κινούνται από εμπάθεια και όχι από αγάπη προς το πρόσωπο μου. Εάν επιθυμούσατε να με «διδάξετε» και «διορθώσετε» θα μπορούσατε με διάκριση, να μου απευθυνθείτε. Απεναντίας, αυτό που κάνετε, είναι να δημιουργήσετε εντυπώσεις στους αναγνώστες, κάτι που δεν τους ενδιαφέρει. Ο κηδεμονευτικός σας τόνος και το κούνημα δαχτύλου δεν συνεισφέρουν κάτι στον διάλογο, παρά αποτελούν ευκαιριακά πυροτεχνήματα και ενέργειες εμπάθειας.

Αυτό που κάνετε, σας αναφέρω πως ονομάζεται «argumentum ad hominem», δηλαδή, «επιχείρημα κατά του ανθρώπου». Πρόκειται για μέθοδο της ρητορικής κατά την οποία προσπαθεί κάποιος να αποδομήσει, δηλαδή να γκρεμίσει, την προσωπικότητα του συντάκτη ενός κειμένου για να μειώσει την αξία του κειμένου καθ’ αυτού. Με άλλα λόγια, οι σκέψεις που εκθέτετε δεν αφορούν το κείμενο (επιχειρηματολογία, αντίλογος πάνω σε σημεία του κειμένου κ.ο.κ.), αλλά το πρόσωπο μου.

Έχω την αίσθηση πως κάποιες φορές με έναν αθεϊστή μπορεί ο χριστιανός να συζητήσει περισσότερο εποικοδομητικά παρά με έναν θρήσκο. Μιας και μου εύχεστε, κάπως αργά, δίνω κι ο ίδιος μία ευχή, έτσι ταπεινή, για να μιλήσω στη γλώσσα σας∙ Να έχετε γνώση όσων αναγινώσκετε, θυμίζοντας σας, έτσι, τα λόγια του αποστόλου Φιλίππου «ἆρα γε γινώσκεις ἃ ἀναγινώσκεις;». Φοβάμαι, πως για εσάς δεν ισχύει.


Βαξεβανιδης Νίκος. (8/6/2019 10:44:13 πμ):

Πάτερ μου αν θες γίνε πιο σαφής. Τι προτείνεις δηλαδή?

Ελπίζω όχι οικουμενιστικες τακτικές.

Επίσης ήθελα να σου πω με αδελφική αγαπη, να γράφεις πιο απλά. Πιο μικρά κείμενα και πιο λιτά. Μην ανακατεύεις αγιοπατερικα κείμενα, με τόσο εκσυγχρονισμένη γλώσσα. Λίγοι σε καταλαβαίνουν αφενός και αφετέρου μην ξεχνάς ότι ζούμε την εποχή του μηνύματος. Κάνεις δε διαβάζει τόσο μεγάλα άρθρα. Οι νέοι θέλουν να χωρέσουν μεγάλα νοήματα σε δύο λέξεις. Εύχομαι να εξελιχθείς σε ιερέα με τριμμένο ράσο και πληγωμένα γόνατα. Εύχομαι η παρουσία σου να καταστεί παράδειγμα και να διδάσκεις με τον τρόπο ζωής σου χωρίς να χρειάζεται να γράφεις η να μιλάς. Αυτό θα το πετύχεις μόνο αν πας κόντρα στο νεοεποχιτικο ρεύμα που έχει κατακλύσει την κοινωνία αλλά και την εκκλησία.

Ελπίζω να τα πούμε και από κοντά κάποια στιγμή.


Ονοματεπώνυμο:
E-mail (Δεν θα δημοσιευθεί):
Σχόλιο:
Συμπληρώστε τον κωδικό:
Q1LNY
Αναζήτηση
Αναζήτηση για:
Κατηγορία:
Ημερομηνία (από/εώς):



ΕΠΙΣΤΡΟΦΗΕΠΙΣΤΡΟΦΗ Εκτύπωση αυτής της σελίδας
 

 
booked.net


 
Προτεινόμενα άρθρα











































 


  © 2012-2024 :: ekalampaka.gr Κορυφή της σελίδας Πολιτική Απορρήτου   ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ