Η χώρα μας, τα τελευταία χρόνια παρουσίασε, εξαιτίας διαφόρων αιτιών, τεράστια αύξηση στην τουριστική ζήτηση. Επιχειρώντας μία διαδρομή στο πρόσφατο παρελθόν, τόσο η χώρα μας όσο και οι χώρες σε παγκόσμιο επίπεδο υπέστησαν την οικονομική κρίση του 2008 η οποία “ταλαιπώρησε” τις αγορές για αρκετά έτη...
Αυτή η κρίση βέβαια προκάλεσε μεγάλες αρνητικές επιπτώσεις και στον κλάδο του τουρισμού δίχως όμως να θεωρηθούν καταστροφικές. Και να που μόλις άρχισε η παγκόσμια οικονομία να σταθεροποιείται και να ανακάμπτει με χαρακτηριστικό την τουριστική έκρηξη, για την Ελλάδα, κατά την τριετία 2017 – 2019, στο πλαίσιο των απρόβλεπτων εξελίξεων, η ανθρωπότητα υπέστη, με αφορμή την υγεία, μία κοινωνικό οικονομική καθίζηση με την πανδημία του Κορωνοιού η οποία μας ταλανίζει για ιδιαίτερα μεγάλο και πρωτόγνωρο χρονικό διάστημα που αγγίζει το ένα έτος. Μη έχοντας σήμερα το προνόμιο να εξυπηρετούμε τις χιλιάδες, τα εκατομμύρια των επισκεπτών – τουριστών από όλο τον κόσμο, επικεντρωνόμαστε σε μελέτες και αποτυπώσεις του τι συνέβη τουριστικά τα προηγούμενα έτη (με εξαίρεση την τελευταία τουριστική σεζόν ) στη χώρα μας ή και σε μικρότερες μονάδες όπως οι περιφέρειες, οι νόμοι, οι δήμοι. Μία “ακτινογραφία¨ του ΙΝΣΕΤΕ για τον τουρισμό, η οποία δημοσιεύτηκε τις προηγούμενες ημέρες, αναγράφει αρκετά ποσοτικά στοιχεία για κάθε περιφέρεια της ελληνικής επικράτειας και αποκρυσταλλώνει την κατάσταση όπως αυτή διαμορφώθηκε κατά την τριετία 2017 – 19 γνωστοποιώντας και τα συγκριτικά μεγέθη σε σημαντικές και κρίσιμες μεταβλητές όπως οι επισκέψεις (διαμονές), οι εισπράξεις και η μέση δαπάνη. Με αφορμή τα στοιχεία αυτά, έκρινα σκόπιμο και άκρως αναγκαίο την διατύπωση ποιοτικών στοιχείων, τα οποία προκύπτουν από την ερμηνεία των ποσοτικών στοιχείων της περιγραφικής στατιστικής αλλά και άλλων εμπειρικών δεδομένων μέσω μίας αναλυτικής προσέγγισης. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ, η περιφέρεια Θεσσαλίας ισοβαθμεί στην 8η θέση, μεταξύ 13 περιφερειών, με την περιφέρεια της κεντρικής Μακεδονίας. Αυτό προκύπτει από το συνυπολογισμό των τριών μεταβλητών ( ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ – ΕΙΣΠΡΑΞΕΙΣ – ΜΕΣΗ ΔΑΠΑΝΗ), για όλες τις περιφέρειες. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις μεταβολές στους τομείς αυτούς, η περιφέρεια Θεσσαλίας ήταν 8η στο κριτήριο ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ, 8η στο κριτήριο ΕΙΣΠΡΑΞΕΙΣ και έβδομη στο κριτήριο ΜΕΣΗ ΔΑΠΑΝΗ. Σε σχέση με την κεντρική Μακεδονία, με την οποία ισοβαθμεί, θα έλεγε κάποιος ότι υστερεί καθώς σε απόλυτα νούμερα, οι επισκέψεις είναι μόλις 800.000 άτομα έναντι της κεντρικής Μακεδονίας της οποία οι επισκέψεις κυμάνθηκαν στα 7 εκατομμύρια άτομα! ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ 1
Αναλύοντας τα αριθμητικά δεδομένα, διαπιστώνει κανείς ότι στην Θεσσαλία όπου υπάρχει το πέμπτο καλύτερο επίπεδο ξενοδοχείων, οι τιμές δωματίων είναι κάτω του μέσου όρου. Επίσης, συγκρίνοντας τις επισκέψεις με τις εισπράξεις, η Θεσσαλία βρίσκεται στην έβδομη θέση. Ενώ κατέχει την όγδοη θέση στην σχέσεις Εισπράξεις με Μέση δαπάνη και Επισκέψεις με Μέση δαπάνη. Χαρακτηριστικά επίσης στοιχεία είναι ότι έξι από τις 13 περιφέρειες έχουνε διαμονές (επισκέψεις) μικρότερες του ενός εκατομμυρίου με τη Θεσσαλία να πλασάρεται στην 9η θέση. Σύμφωνα με το μέσο όρο των τριών μεταβλητών του πίνακα 1 (ποσοστιαίες μεταβολές), η Θεσσαλία ισοβαθμεί στην 8η θέση με την περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Λόγω σημαντικής διαφοράς διαμονών σε απόλυτα μεγέθη και με απόρροια αυτό τον πολύ υψηλότερο κύκλο εργασιών, συγκριτικά, τοποθετείται στην 9η θέση. Επίσης, σύμφωνα με τα στοιχεία, η γερμανική αγορά επικρατεί έναντι των άλλων λαών έχοντας την πρώτη θέση σε έσοδα, διανυκτερεύσεις και επισκέπτες. Αποτελεί δηλαδή κύρια αγορά για την Ελλάδα. Η Θεσσαλία μαζί με το βόρειο Αιγαίο και την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη βρίσκονται στο τελευταίο γκρουπ επιλογής των γερμανόφωνων κρατών. Πρώτη επιλογή τους είναι τα Ιόνια νησιά! Γίνεται λοιπόν αντιληπτό, ως απόρροια της ανάλυσης, ότι Θεσσαλία πρέπει να ενισχύσει την προβολή της και να κάνει πιο ελκυστική την παρουσία της στην εν λόγω χώρες. Έτσι, μέσα από τη βελτίωση της θέσης της έναντι αυτών των χωρών, θα βελτιώσει σημαντικά τα μεγέθη της καθώς πρόκειται για χώρες, οι κάτοικοι των οποίων αρέσκονται σε πολιτιστικό και εναλλακτικό τουρισμό, δαπανώντας χρήματα άνω του μέσου όρου συμβάλλοντας έτσι στην αύξηση της αποδοτικότητας. ΔΗΜΟΣ ΜΕΤΕΩΡΩΝ Ο Δήμος Μετεώρων, όσον αφορά τους γερμανόφωνους λαούς, παρουσίασε μία κάποια ανάκαμψη τα τελευταία έτη αλλά παρόλα αυτά καταγράφεται σημαντική υστέρηση σε σχέση με τις προοπτικές που διαφαίνονται. Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με στοιχεία από τοπικές πηγές διαχείρισης επισκεπτών, το ποσοστό πελατών από γερμανόφωνες χώρες κυμαίνεται στο φάσμα του 7 – 9%. Το πολιτιστικό απόθεμα του Δήμου, για το οποίο υπάρχουν ακόμη μεγάλα περιθώρια αξιοποίησης (μνημεία, γαστρονομία, τοπική κουλτούρα) αποτελεί σημαντικότατο κίνητρο. Επίσης, τηλεοπτικές παραγωγές συνέβαλαν στην αύξηση επισκεπτών από χώρες όπως το Βέλγιο, η Ολλανδία, Γερμανία. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τουλάχιστον 80 εκατομμύρια άνθρωποι των χωρών αυτών λατρεύουν τον περιπατητικό τουρισμό, ιδίως σε μοναδικούς προορισμούς όπως τα Μετέωρα! Δίχως λοιπόν να ξοδεύουμε υπέρογκα ποσά αλλά στοχευόμενα, ας ξεκινήσουμε να επενδύουμε σε προηγμένες κοινωνικά, οικονομικά και τουριστικά αγορές με ανάλογη τουριστική παιδεία καθώς δεν έχουμε λόγο να ανησυχούμε διαθέτουσας μια πολιτιστική κληρονομιά, τα Μετέωρα, με μοναδική ιστορία και φυσικό κάλος, πλαισιωμένα από την μοναστική κοινότητα. Όλα αυτά τα χαρίσματα διαμορφώνουν ένα συνδυασμό συγκριτικών πλεονεκτημάτων τα οποία προκαλούν κάθε δυνητικό επισκέπτη να βιώσει την εμπειρία τους! Στο πλαίσιο δράσεων που σχετίζονται με την έρευνα και την ανάπτυξη, διερευνώντας το προφίλ 80 περίπου τουριστικών γραφείων από διάφορες πόλεις της Γερμανίας (Βόννη, Νυρεμβέργη, Φρανκφούρτη, Μόναχο, Ντίσελντορφ, Κίελο, Αμβούργο, Βερολίνο, Κολωνία κλπ) διαπιστώσαμε ότι ο Δήμος Μετεώρων δεν συμπεριλαμβάνεται στο πλάνο των ταξιδιών τους προς Ελλάδα, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων. Αυτό προφανώς μας επιβεβαιώνει τη διαπίστωση ότι πολλοί Γερμανοί αλλά ίσως και άλλοι λαοί να μας επισκέπτονται (ή καλύτερα να μας μαθαίνουν) από προγράμματα που οργανώνουν οι συνεργάτες τους εντός Ελλάδος. Είναι λοιπόν εμφανές ότι η τύχη των Μετεώρων, είναι διαχειρίσιμη, όχι από εμάς τους ίδιους αλλά από τα τουριστικά γραφεία ή τους tour operators! Ποια είναι λοιπόν η θεραπεία; Δε μένει λοιπόν παρά να συνεχίσουν να πραγματοποιούνται ουσιαστικές επιχειρηματικές επαφές απευθείας, δίχως σπατάλη χρημάτων, γνωστοποιώντας τις αρετές του Δήμου, με φορείς, επιχειρηματίες του τουρισμού και ΜΜΕ άλλων χωρών, επιδεικνύοντας εξωστρέφεια και χτίζοντας γερές βάσεις σε ένα οικοδόμημα, η τύχη του οποίου θα καθορίζεται σε σημαντικό ποσοστό από εμάς, δίχως να είμαστε έρμαιο πολλών από αυτούς που για το μεγαλείο των Μετεώρων, είναι περιττοί…. Σπυρίδων Δημ. Νικολογιάννης Οικονομολόγος MSc in Banking & Tourism - Αναλυτής
|