Πολύς λόγος έγινε τις τελευταίες ημέρες για την «οφειλόμενη εισφορά 28.675,24€, λόγω ένταξης στο σχέδιο πόλεως» του Ταμείου Εθνικής Άμυνας (Τ.ΕΘ.Α.) προς το δήμο μας.
Θελήσαμε να κάνουμε μια έρευνα στα αρχειακά κιτάπια για να δούμε τι τρέχει με αυτή την οφειλή προς το Δήμο Μετεώρων.
Από την έρευνα προέκυψαν τα εξής:
Το 1989 με Προεδρικό Διάταγμα εγκρίθηκε η πολεοδομική μελέτη για την επέκταση του σχεδίου πόλεως Καλαμπάκας (ΦΕΚ 166/Δ/17-3-1989).
Ακολούθως εκπονήθηκε η πράξη εφαρμογής της επέκτασης του ρυμοτομικού σχεδίου πόλεως Καλαμπάκας η οποία κυρώθηκε με την υπ’ αριθμό 2358/1998 απόφαση του τότε Νομάρχη Τρικάλων.
Από το χρονικό σημείο αυτό και ακολουθώντας τις προβλεπόμενες διαδικασίες ο τότε Δήμος Καλαμπάκας μπορούσε να προβεί σε έκδοση βεβαιώσεων εισφοράς σε χρήμα σε βάρος ιδιοκτητών ακινήτων όπου ενέπιπταν στην πράξη εφαρμογής.
Μέχρι πότε όμως είχε αυτό το δικαίωμα;
Η αλήθεια είναι ότι υπήρξε μια ασαφής ερμηνεία με το Υπουργείο Εσωτερικών να δέχεται το 2013 οτι δεν υπάρχει προθεσμία για τη βεβαίωση της εισφοράς σε χρήμα με το αριθμ. πρωτ. 32740/29-11-2013 έγγραφό του, στο οποίο διατυπώνονταν η γνώμη ότι η αξίωση των ΟΤΑ για τη βεβαίωση της εισφοράς σε χρήμα από τις πράξεις εφαρμογής ΔΕΝ υπόκειται στην αποσβεστική προθεσμία του άρθρου 2 του 344/1968 η οποία καθορίζει οτι τα κάθε λογής έσοδα των ΟΤΑ θα πρέπει να βεβαιώνονται εντός αποσβεστικής προθεσμίας 5 ετών. Ακολούθησε σωρεία δικαστικών αποφάσεων που έλεγαν ότι αυτή η ερμηνεία από ΥΠΕΣ αντιβαίνει στο νόμο.
Τελικά το Υπουργείο Εσωτερικών επανήλθε επί του θέματος δύο φορές:
• μία το 2021 με το υπ’ αριθμ. πρωτ. 94670/21-12-2021 έγγραφό του προς τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις του Κράτους όπου ανακάλεσε το προηγούμενο έγγραφο του 2013 και
• μία φέτος με εγκύκλιο με αριθμό 17729/23-02-2024 όπου ζήτησε από τους ΟΤΑ την άμεση και καθολική εφαρμογή των σχετικών διατάξεων περί αποσβεστικής προθεσμίας 5 ετών.
Μάλιστα πριν την έκδοση της εγκυκλίου υποβλήθηκε ερώτημα προς το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, το οποίο με την με αριθμό 170/2020 γνωμοδότησή του -η οποία έγινε δεκτή από τον υπουργό- επισημαίνει:
«Ενόψει όλων των ανωτέρω, συνάγεται ότι το δικαίωμα των Ο.Τ.Α. προς βεβαίωση εισφοράς σε χρήμα κατά των υπόχρεων ιδιοκτητών υπόκειται στην πενταετή αποσβεστική προθεσμία που προβλέπεται στην παράγραφο 1 του άρθρου 2 του α.ν. 344/1968, η οποία άρχεται από το τέλος του έτους, κατά το οποίο κυρώθηκε η πράξη εφαρμογής, ως έτος στο οποίο, σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 9 του ν. 1337/1983, ανάγεται η εισφορά αυτή, με την επιφύλαξη των οριζομένων εξαιρετικών περιπτώσεων στο β’ εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 2 του α.ν. 344/1968.
Περαιτέρω, οι αξιώσεις των Ο.Τ.Α. προς είσπραξη από τους υπόχρεους ιδιοκτήτες της εισφοράς σε χρήμα παραγράφονται μετά την παρέλευση πενταετίας (5) από την οριστική βεβαίωση αυτών.»
Τι σημαίνει αυτό για εμάς:
• στην περίπτωση που ΔΕΝ ΕΚΔΟΘΗΚΕ βεβαίωση εισφοράς σε χρήμα από τον τότε Δήμο Καλαμπάκας, το δικαίωμά του αποσβέστηκε (παραγράφηκε) την 31/12/2003
• στην περίπτωση που ΕΚΔΟΘΗΚΕ βεβαίωση εισφοράς σε χρήμα και από τη στιγμή που δεν γνωρίζουμε την ημερομηνία έκδοσής της, αλλά μόνο την τελευταία ημέρα που θα μπορούσε εμπροθέσμως να εκδοθεί, δηλαδή την 31/12/2003, τότε η θεωρητική αυτή βεβαίωση παραγράφηκε το αργότερο την 31/12/2008.
Άρα το να μιλάμε εν έτει 2024 για βεβαίωση εισφοράς του Ταμείου Εθνικής Άμυνας στο Δήμο Μετεώρων είναι σα να μιλάμε για τις μετοχές της «Τράπεζας της Ανατολής» του Αρτέμη Σώρρα. Την ίδια «ισχύ» έχουν… Δηλαδή, με λίγα λόγια, το Ταμείο Εθνικής Άμυνας (Υπ. Εθνικής Άμυνας) ΔΕΝ ΧΡΩΣΤΑ ΤΙΠΟΤΑ στο Δήμο Μετεώρων.
«Νέο Σχέδιο Πόλεως + Εισφορές σε χρήμα» ένας φάκελος που «καίει»
Τέλος, με αφορμή αυτό το θέμα θεωρούμε ότι ο Δήμαρχος πρέπει να βγάλει από τα συρτάρια του δήμου τον αραχνιασμένο φάκελο «Νέο Σχεδιο Πόλεως + Εισφορές σε χρήμα» και να μάθουμε επιτέλους τι απέγιναν οι διόλου ευκαταφρόνητες εισφορές όσων πλήρωσαν.
Πρόσφατες δηλώσεις, πάντως, του Αβραμόπουλου (στο Δ.Σ.) μαρτυρούν ότι ήδη τον ξεσκονίζει…
|