Η Δημοτική Αστυνομία αποτελεί ένα σύγχρονο και αποτελεσματικό θεσμό για την εύρυθμη λειτουργία μιας πόλης. Συνιστά το όργανο της πρωτοβάθμιας αυτοδιοίκησης που συμβάλλει στην άσκηση και εφαρμογή της πολιτικής των τοπικών αρχών, καθώς και στην καθημερινή εξυπηρέτηση των πολιτών, κατοίκων και επισκεπτών του δήμου. Γι΄ αυτό υφίσταται και λειτουργεί ως επιτυχημένος θεσμός σε πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Στο ανωτέρω πλαίσιο, το Υπουργείο Εσωτερικών, μερίμνησε για την στελέχωση των Δημοτικών Αστυνομιών της χώρας με νέο προσωπικό, μέσω διαδικασίας που διενεργήθηκε από το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού.
Με τις διατάξεις του ν. 5003/ 2022, ΦΕΚ Α’ 230, επιχειρήθηκε ο ορθολογικός επανασχεδιασμός της Δημοτικής Αστυνομίας, με βάση την πολυετή εφαρμογή των διατάξεων του προϋφιστάμενου νομικού πλαισίου, ιδίως σε ό,τι αφορά στην άσκηση των αρμοδιοτήτων της.
Ειδικότερα, οριοθετήθηκαν τρεις κατηγορίες αρμοδιοτήτων, η άσκηση των οποίων συναρτήθηκε με το μόνιμο πληθυσμό κάθε δήμου και τη στελέχωση της Δημοτικής Αστυνομίας, ως ακολούθως:
• Πρώτη κατηγορία αρμοδιοτήτων, σχετικά με τον έλεγχο τήρησης των διατάξεων που αφορούν:
α) στις κανονιστικές αποφάσεις του εκδίδουν οι δήμοι της χώρας,
β) σε συγκεκριμένες διατάξεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας,
γ) στην λειτουργία των παιδότοπων,
δ) στην επιβολή διοικητικών κυρώσεων σε καταστήματα ή επιχειρήσεις αρμοδιότητας του οικείου δήμου,
ε) στην εφαρμογή σχεδίων για την πολιτική προστασία,
στ) στην διενέργεια αυτοψίας για την έκδοση διοικητικών πράξεων και την σύνταξη πρωτοκόλλου διοικητικής αποβολής,
ζ) στην εναλλακτική διαχείριση των οχημάτων στο τέλος του κύκλου ζωής τους,
η) στην προστασία της δημοτικής περιουσίας από πράξεις φθοράς,
θ) στην διατάραξη της λειτουργίας των υπηρεσιών του δήμου,
ι) στην ύπαρξη οικοδομικών αδειών για τις εργασίες που προβλέπεται και στην ασφάλεια από τις επικίνδυνες οικοδομές,
ια) στην πώληση και κατανάλωση προϊόντων καπνού,
ιβ) στην επίδοση των πάσης φύσεως εγγράφων του οικείου δήμου ή άλλων δημοτικών αρχών εντός των διοικητικών ορίων του οικείου δήμου,
ιγ) στην βεβαίωση κατ’ οίκον του γνησίου της υπογραφής για φυσικά πρόσωπα με κινητικά προβλήματα, υπερήλικες ή ασθενείς,
ιδ) στα ζώα συντροφιάς.
• Δεύτερη κατηγορία αρμοδιοτήτων, σχετικά με τον έλεγχο τήρησης των διατάξεων που αφορούν:
α) στην υπαίθρια διαφήμιση,
β) στο υπαίθριο εμπόριο και στις λαϊκές αγορές.
• Τρίτη κατηγορία αρμοδιοτήτων, σχετικά με τον έλεγχο τήρησης των διατάξεων που αφορούν:
α) στην αδειοδότηση ή γνωστοποίηση λειτουργίας καταστημάτων αρμοδιότητας δήμων,
β) στην ηχορύπανση και στην κοινή ησυχία και στην λειτουργία μουσικής στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος (Κ.Υ.Ε.),
γ) στο ωράριο λειτουργίας Κ.Υ.Ε και λοιπών εμπορικών καταστημάτων,
δ) στη λειτουργία εμποροπανηγύρεων, εποχικών υπαίθριων αγορών και λοιπών ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων.
Παράλληλα, προβλέφθηκε ευρεία συμμετοχή της αυτοδιοίκησης αναφορικά με την επιλογή άσκησης αρμοδιοτήτων, με απόφαση του οικείου δημοτικού συμβουλίου, το οποίο συνιστά το κυρίαρχο βουλευόμενο όργανο της πρωτοβάθμιας αυτοδιοίκησης, με γνώμονα την στελέχωση και τις τοπικές ανάγκες και προτεραιότητες κάθε δήμου.
Με γνώμονα την ασφάλεια των στελεχών της Δημοτικής Αστυνομίας, για πρώτη φορά θεσμοθετήθηκε η προμήθεια αμυντικού εξοπλισμού, οι προδιαγραφές του οποίου καθορίστηκαν με Κοινή Υπουργική Απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Εσωτερικών και του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη.
Εξάλλου, καθορίστηκαν α) το ειδικό διακριτικό σήμα, β) η στολή, γ) τα διακριτικά όλων των βαθμών της ιεραρχίας και δ) ο τύπος της ειδικής ταυτότητας του ειδικού ένστολου προσωπικού της Δημοτικής Αστυνομίας.
Με την παρούσα Εγκύκλιο παρέχονται οδηγίες προς τις υπηρεσίες Δημοτικής Αστυνομίας της χώρας αναφορικά με την άσκηση των αρμοδιοτήτων που έχουν ανατεθεί δυνάμει των διατάξεων του ν. 5003/ 2022 (Α' 230).
Στις οδηγίες περιλαμβάνονται: α) το νομικό πλαίσιο β) περιγραφή της αρμοδιότητας γ) νομολογία (όπου υφίσταται) δ) έντυπα Εκθέσεων Ελέγχου (όπου δεν υφίσταται κανονιστική πράξη) ε) ενέργειες Δημοτικής Αστυνομίας ανά αρμοδιότητα.
|