facebook  youtube  twitter  instagram 20/4/2024
chicken time diner rapsodia
ekalampaka.gr


 



Από πότε η Ομολογία Χριστού συνδέεται με το Ουκρανικό; - Γράφει ο π. Ηρακλής Αθ. Φίλιος, Εφημέριος Ι.Ν. Αγίου Δημητρίου Διάβας [ΣΧΛ]

Δημοσιεύθηκε από: Ηρακλής Φίλιος  28/09/2019 12:28:50
Από πότε η Ομολογία Χριστού συνδέεται με το Ουκρανικό; - Γράφει ο π. Ηρακλής Αθ. Φίλιος, Εφημέριος Ι.Ν. Αγίου Δημητρίου Διάβας [ΣΧΛ]
Καθημερινά δεχόμαστε ηλεκτρονικά μηνύματα. Ειδήσεις, ενημερώσεις, υπενθυμίσεις κ.ο.κ. Φυσικά, δεν αντιμετωπίζονται όλα με την ίδια διάθεση και με τον ίδιο τρόπο. Άλλα ενδιαφέροντα, άλλα ανωφελή, άλλα αδιάφορα, άλλα ύποπτα...

Έρχομαι στο μήνυμα που έλαβα προ ημερών. Το μήνυμα αυτό αναφερόταν στο Ουκρανικό, ένα θέμα που προέκυψε όταν ο Οικουμενικός Πατριάρχης παραχώρησε το αυτοκέφαλο στην Εκκλησία της Ουκρανίας, ένα δικαίωμα που έχει αποκλειστικά το Οικουμενικό Πατριαρχείο εδώ και αιώνες. Ως αντίποινα, το Πατριαρχείο της Ρωσίας προχώρησε σε ακοινωνησία με το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Αντίθετα, ο Οικουμενικός Πατριάρχης μνημονεύει στα Δίπτυχα τον Προκαθήμενο της Ρωσικής Εκκλησίας.

Το μήνυμα δεν καλλιεργεί την αγάπη, την ομοψυχία. Αντίθετα, καλλιεργεί τον φόβο, τις ενοχές, τις τύψεις, διαχωρίζοντας τους χριστιανούς σε «εμείς» κι «εσείς». Κάνει λόγο για τις ‘’«αντιρρήσεις» υπεύθυνων Χριστιανών και Θεολόγων’’. Και οι άλλοι; Ανεύθυνοι; Έσχατοι; Αδιάφοροι; Μήπως και προδότες; Χωρίς κανένα θεολογικό ενδιαφέρον και καμία εκκλησιαστική ευαισθησία για όσα συμβαίνουν; Ποιοι είναι οι «εμείς» και ποιοι οι «άλλοι»; Βλέπετε, πάντοτε αυτό το «άλλος», σκανδάλιζε τις αντιλήψεις και ωθούσε στην εκφορά διχαστικών λόγων μέσα στην Εκκλησία.

Έρχομαι στο, περισσότερο, σκανδαλιστικό σημείο του μηνύματος. Σημειώνεται, συγκεκριμένα: «Ο Χριστός θα μας ζητήσει λόγο για τις θέσεις μας ή την σιωπή και τον εφησυχασμό μας σε θέματα ομολογίας πίστεως, σύμφωνα με τον λόγο Του: ‘’Πᾶς οὖν ὅστις ὁμολογήσει ἐν ἐμοὶ ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ὁμολογήσω κἀγὼ ἐν αὐτῷ ἔμπροσθεν τοῦ Πατρός μου τοῦ ἐν  οὐρανοῖς’’ (Ματθ. 10, 32). Εδώ, τα πράγματα γίνονται ακόμη πιο ξεκάθαρα. Προκειμένου να στηριχτεί η θέση περί υπογραφών κατά της θέσεως του Οικουμενικού Πατριάρχη να παραχωρήσει το αυτοκέφαλο στην Ουκρανική Εκκλησία, επιχειρείται με αθεολόγητο και άκρως παραπλανητικό τρόπο η στήριξη της ενέργειας αυτής (της συλλογής υπογραφών) πάνω στο ευαγγελικό χωρίο, το οποίο αναφέρεται στην ομολογία του Χριστού. Αλήθεια, από πότε η ομολογία στο πρόσωπο του Χριστού, συνδέεται με το Ουκρανικό;

Στην έρευνα που ακολουθείται σε κάθε καινοδιαθηκικό χωρίο, κανένα σημείο δεν είναι ανεξάρτητο από τα προηγούμενα και τα επόμενα. Θέλω να πω, δηλαδή, πως για να εξετάσουμε το πλαίσιο πάνω στο οποίο κινείται η ομολογία προς το πρόσωπο του Χριστού στο κατά Ματθαίον (10, 32), (όπως συμβαίνει για το ίδιο θέμα και στον άλλον συνοπτικό ευαγγελιστή (Λουκ. 12,8), χρειάζεται να εξετάσουμε αφενός μεν την εποχή στην οποία διαδραματίζονται όλα αυτά, αφετέρου δε τα προηγούμενα, κυρίως, γεγονότα, με το οποίο συνδέεται η ομολογία προς τον Χριστό.

Ο Χριστός αναφέρεται στο θέμα της ομολογίας του προσώπου Του, την οποία συνδέει με τον Πατέρα Του. Αν διαβάσουμε τους στίχους που προηγούνται, θα διαπιστώσουμε με σαφήνεια, πως ο Χριστός ενδυναμώνει τους μαθητές Του για όσα θα πάθουν. Από ποιους; «Προσέχετε δε τους ανθρώπους θα σας παραδώσουν σε δικαστήρια και θα σας μαστιγώσουν στις συναγωγές τους και θα οδηγηθείτε σε ηγεμόνες και βασιλείς εξ’ αιτίας μου, για να μαρτυρήσετε δι’ εμέ ενώπιον αυτών και των εθνών» (Ματθ. 10, 17-18). Όλοι αυτοί με ποιον τρόπο σχετίζονται με το Ουκρανικό; Ο Χριστός αναφέρεται στην ομολογία πίστης. Γι’ αυτό και στη συνέχεια των λόγων του περί ομολογίας (Ματθ. 10, 32) λέει πως «εκείνος που αγαπά πατέρα ή μητέρα περισσότερο από εμέ, δεν μου είναι άξιος…» (Ματθ. 10, 37).

Βλέπουμε, λοιπόν, πως η ομολογία στο χωρίο του κατά Ματθαίον είναι ομολογία στο πρόσωπο του Χριστού. Ο Χριστός ενθαρρύνει τους μαθητές Του και τους δείχνει πως θα πάθουν πολλά για το άγιο Όνομα Του. Το ζήτημα του αυτοκεφάλου της Ουκρανικής Εκκλησίας είναι ζήτημα μεταξύ ορθοδόξων προσώπων, όχι μεταξύ αιρετικών, και ως εκ τούτου δεν τίθεται κανένα θέμα ομολογιακής τάσης. Αντιθέτως, στο χωριό του κατά Ματθαίον (10,32), το θέμα αφορά την ομολογία των μαθητών του Ονόματος του Χριστού επειδή, ακριβώς, θα διωχθούν από πολέμιους, διώκτες, εχθρούς του Ονόματος Του και της πρώτης χριστιανικής Εκκλησίας.

Ο θρησκευτικός φανατισμός καπηλεύεται καινοδιαθηκικά χωρία, προκειμένου να καλλιεργήσει το αίσθημα της φοβίας, της ενοχής, των τύψεων, προς όλους εκείνους που συντάσσονται με τη θέση του Οικουμενικού Πατριαρχείου και του Οικουμενικού μας Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίου. Και, φυσικά, προς όλους εκείνους που δεν θα υπογράψουν την επιστολή που διαδίδεται στο διαδίκτυο και θα σταλεί στην Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος, η οποία εναντιώνεται στην ενέργεια του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Έτσι, τα διλλήματα που καλλιεργούνται από τα μηνύματα περί ομολογίας, πέρα από το γεγονός του διαχωρισμού των ορθοδόξων χριστιανών, αναδεικνύουν τα φοβικά σύνδρομα του ανεύθυνου, εντός των τειχών της ορθοδοξίας.

Εν κατακλείδι, σημειώνοντας πως δεν θα λύσουμε εμείς αυτά τα θέματα και πως δεν έχουμε κανένα είδους πλεονέκτημα (ηθικό, πνευματικό κ.ο.κ.) ώστε να παρακινούμε τους άλλους εναντίον του Οικουμενικού Πατριάρχη, αναφέρομαι στους λόγους μιας ήσυχης και άγιας μορφής του Οικουμενικού μας Πατριαρχείου, του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πισιδίας κ.κ. Σωτηρίου, ο οποίος σχετικά με την επιστολή που κυκλοφορεί στο διαδίκτυο, γράφει: «Απορώ πώς ο συντάκτης της επιστολής, δίκην Δημοψηφίσματος, παρακινεί τον ευσεβή Ελληνικό λαό σε τέτοια ενέργεια! Και ο κάθε ευσεβής Χριστιανός καλείται να το υπογράψει, για να διαφωτίσει (!) τον Αρχιεπίσκοπο και όλους τους Μητροπολίτες, ποια απόφαση πρέπει να πάρουν, λες και όλοι αυτοί που ασχολούνται σε όλη τους τη ζωή με τα θέματα αυτά, δεν γνωρίζουν τίποτε από Ιερούς Κανόνες, δεν αισθάνονται την αρχιερατική τους ευθύνη και έχουν ανάγκη από ένα υποβολιμαίο κείμενο να τους διαφωτίσει ποδηγετήσει στις αποφάσεις τους, για ένα τόσο σοβαρό εκκλησιαστικό πρόβλημα. Και είναι θλιβερό, ένα πρόσωπο, που ασφαλώς αγαπά την Εκκλησία, να καταφέρεται, κατά τρόπον αντιδεοντολογικό και αντιεκκλησιαστικό, εναντίον του Οικουμενικού Πατριάρχου και των περί Αυτόν. Και για να δώσει εγκυρότητα στην πολεμική του αυτή επιδιώκει να συμπαρασύρει και ευλαβείς πιστούς να συνυπογράψουν τις αυθαίρετες και λανθασμένες απόψεις του».

Για το ΦΩΣ ΦΑΝΑΡΙΟΥ,

Κληρικός Ι.Μ. Σταγών & Μετεώρων
Πρεσβύτερος Ηρακλής Αθ. Φίλιος (Βαλκανιολόγος, Θεολόγος)



Share on Facebook Share on Twitter

Σχόλια
Προσθήκη σχολίου
Nemesis (29/9/2019 1:53:36 πμ):

Αγαπητέ-τη Asynartitos-Asynartiti ο ρόλος σου είναι γνωστός.
Εγώ προσωπικά σε γνωρίζω πολύ καλά.
Οι ερωτήσεις του τύπου, το γνωρίζει αυτό ο Δέσποτας, συμφωνεί, εγκρίνει κ.τ.λ είναι περιττές.
Αν θέλεις να σχολιάσεις τεκμηρίωσε την γνώμη σου μιας και ξέρεις τα πράγματα από μέσα, αιτιολόγησε γιατί πρέπει να αντιδράσουμε σε απόφαση του Πατριαρχείου, σταμάτα το σχισματικό κήρυγμα.
Και να μην ξεχάσω, γνωρίζεις κανέναν ντόπιο, έκτος του προηγουμένου Αθανάσιου, που έχει υπογράψει.

.


Asynartitos (29/9/2019 12:18:42 πμ):

Καλέ μου φίλε... Άλλο λέω εγώ, άλλο καταλαβαίνετε εσείς Αυτό που λέω είναι ότι το Οικουμενικό Πατριαρχείο (ούτε δικό μου ούτε δικό σας ούτε δικό μας) και προσωπικά ο Πατριάρχης, με το ουκρανικό έκανε γκάφα ολκής που δεν ξεπερνιέται ούτε εύκολα ούτε σύντομα. Και κινδυνεύει να δημιουργήσει ακόμη μεγαλύτερο πρόβλημα αν επιμείνει σαν άλλος Πάπας στην απόφασή του.Το θέμα είναι ότι ένας ιερωμένος, γνωστός σε όλους μας, άκριτα και ατεκμηρίωτα παίρνει θέση. Και λέω. Το ξέρει ο δεσπότης; το εγκρίνει; Συμφωνεί; Εδώ μιλάμε για μείζον θέμα. Δεν είναι για τον καφέ της Διάβας. Ειδικά όταν Αρχιεπίσκοποι, πατριάρχες, μητροπολίτες και καθηγητές θεολογίας αντιδρούν σφόδρα. Αν αγαπάμε αληθινά το Πατριαρχείο οφείλουμε να το διορθώσουμε. Όλοι μας. Γιατί Εκκλησία είμαστε κι εσείς κι εγώ κι ο παπούλης που γράφει κι ο άγιος Πισιδίας. Μαζί.


έσχατος (28/9/2019 10:13:13 μμ):

Asynartite ο πατήρ Ηρακλής στο άρθρο του αναφέρει ότι δεν θα πρέπει η ομολογία στο πρόσωπο του Χριστού να συγχέεται με ζητήματα εκκλησιαστικής διάρθρωσης και στηλιτεύει όσους χρησιμοποιούν τέτοιες πρακτικές προς υποστήριξη των όποιων θέσεών τους. Είναι κατά τη γνώμη μου κάτι απολύτως ορθό και προς την ενότητα της πίστεως. Για το Ουκρανικό υπάρχει απόφαση της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος. Φρονώ ότι ως Έλληνες ορθόδοξοι πρέπει να μείνουμε εκεί και ότι το Οικουμενικό μας Πατριαρχείο πρέπει να το προστατεύουμε ως κόρη οφθαλμού. Υπογράφουμε και οι δύο με ψευδώνυμο, μπορεί να γνωριζόμαστε, μπορεί και όχι. Είμαστε όμως ενορίτες της ίδιας Μητρόπολης και αύριο το πρωί ίσως εκκλησιαστούμε στον ίδιο ναό όπου σίγουρα θα ομολογήσεις όπως κι εγώ την πίστη εις μία Αγία Καθολική και Αποστολική Εκκλησία. Το να δημοσιολογούμε σε αντίθεση με ιερείς και αρχιερείς μας, μόνο καλό δεν κάνει.


Asynartitos (28/9/2019 4:22:06 μμ):

Τα άρθρα που δημοσιεύετε τα γνωρίζει ο Δεσπότης; Τα εγκρίνει; Αν είναι προσωπικές σας απόψεις, στη γραμμή να δικαιολογήσετε ακόμη και τα αδικαιολόγητα, συμφωνεί μ' αυτές; Για την ουσία του θέματος δεν μιλάτε καθόλου. Για τις αντιδράσεις από όλο τον ορθόδοξο κόσμο κι όχι μόνο τους Ρώσους, τίποτα. Για τις επιστολές Αναστασίου, κουβέντα. Για τις επιστολές δύο μητροπολιτών κι ενός γνωστού Καθηγητή, μιλιά. Άρθρα - λιβανιστήρια δεν βοηθούν ποτέ. Είνσι πολύ πιο πολύπλοκο το θέμα από αυτό που παρουσιάζετε. Όσο για την επιστολή στην Ιεραρχία, μάλλον δεν την έχετε διαβάσει ούτε εσείς ούτε ο Πισιδίας.


Ονοματεπώνυμο:
E-mail (Δεν θα δημοσιευθεί):
Σχόλιο:
Συμπληρώστε τον κωδικό:
U2PRD
Αναζήτηση
Αναζήτηση για:
Κατηγορία:
Ημερομηνία (από/εώς):



ΕΠΙΣΤΡΟΦΗΕΠΙΣΤΡΟΦΗ Εκτύπωση αυτής της σελίδας
 

 
booked.net


 
Προτεινόμενα άρθρα










































 


  © 2012-2024 :: ekalampaka.gr Κορυφή της σελίδας Πολιτική Απορρήτου   ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ