27/6/2022

   

Αρχική Καλαμπάκα Ελλάδα Κόσμος Αναγνώστες Αθλητικά Παράξενα Tips Web TV Επικοινωνία

 

 

 

 

 

 

 



Ανάπτυξη περιπατητικών και ποδηλατικών υποδομών στα Μετέωρα - Συνεργασία Υπ. Περιβάλλοντος & Ενέργειας και Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου [ΣΧΛ]

Δημοσιεύθηκε από: Αντώνης Βλιώρας  06/03/2022 19:54:42

Προγραμματική σύμβαση ποσού ύψους 235.600 ευρώ από πόρους του Πράσινου Ταμείου υπογράφηκε μεταξύ του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (Σχολή Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών - Μηχανικών Γεωπληροφορικής, Εργαστηρίου Φωτογραμμετρίας), με αντικείμενο τη «Δημιουργία Τεύχους Οδηγιών Σχεδιασμού και Μεθοδολογίας Στρατηγικής Ανάπτυξης Περιπατητικών και Ποδηλατικών Υποδομών στην Περιφέρεια Θεσσαλίας και έμφαση στην Περιφερειακή Ενότητα Τρικάλων και στα Μετέωρα».

Η συνολική διάρκεια της Προγραμματικής Σύμβασης (χρονική διάρκεια εκπόνησης του έργου) είναι 11 μήνες, με ημερομηνία έναρξης την υπογραφή της παρούσας (ήτοι την 21η-12-2021).

Επισημαίνουμε ορισμένα σημεία από το κείμενο της προγραμματικής σύμβασης:

Θα πρέπει λοιπόν κάποια στιγμή να υπάρξουν ποδηλατόδρομοι που θα συνδέσουν τον Βόλο με τη Λάρισα, δίπλα στην προαστιακή σιδηροδρομική γραμμή, τα Τρίκαλα με την Καρδίτσα και την Καλαμπάκα, τη Λάρισα με την Καρδίτσα. Οι παραπάνω πόλεις αποτελούν δεξαμενές μετακινήσεων με ποδήλατο και προφανώς στη Θεσσαλική ύπαιθρο υπάρχουν πολλοί τόποι που αξίζουν να συνδεθούν με αυτούς.

Για το περπάτημα στην ύπαιθρο αξίζει να δοθεί ιδιαίτερη σημασία στις ορεινές περιοχές που περιβάλλουν τη Θεσσαλική πεδιάδα, διότι εκεί υπάρχει πλούτος γραφικών μονοπατιών, σημαντικών τόσο για την κατασκευή τους όσο και για όσα επιτρέπουν στον πεζοπόρο να επισκέπτεται. 

Τα Μετέωρα, χάρις στα μοναστήρια τους, όσο και στο μοναδικό τοπίο τους, μυστηριακό και ασφαλές, αποτελούν ένα πολύ ισχυρό πόλο έλξης, που υποδέχεται πολύ μεγάλο αριθμό επισκεπτών. Ωστόσο η προσπέλαση των μοναστηριών με αυτοκίνητο, αν και δικαιολογημένη σε ένα βαθμό για πρακτικούς λόγους, επηρεάζει αρνητικά την ταυτότητα του ιερού τόπου. Ο χρήστης αυτού του μέσου εισπράττει μάλλον παραμορφωτικές προοπτικές της σχέσης των βράχων με τα μοναστήρια, της παραδοσιακής προσπέλασής τους με τα πόδια ή με τροχαλίες καθώς και της κλίμακας του τόπου. Μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει κάποιο αξιόλογο έργο, είτε για την ορεινή ποδηλασία, είτε για την αναμόρφωση των υφιστάμενων μονοπατιών ή την χάραξη νέων. Απουσιάζει μια στρατηγική η οποία θα ενέτασσε περπάτημα και ποδήλατο σε μια στρατηγική ανάδειξης της ταυτότητας και της σημασίας αυτού του ιερού τοπίου.

Για το τοπίο των Μετεώρων θα άξιζε να επανεξεταστούν πολλά, διότι σήμερα η γνήσια μορφή του ιερού πάρκου τραυματίζεται από τον κορεσμό επισκεπτών και αυτοκινήτων και από την πολύ φτωχή άρθρωση των μοναστηριών στο αξιόλογο φυσικό τοπίο. Είναι αναγκαίο να περιλαμβάνει τον απαραίτητο εξοπλισμό, όπως παγκάκια, διαμόρφωση χώρων για πικ νικ, φωτισμό και σήμανση. Ο αναλυτικός σχεδιασμός, σε κλίμακα εφαρμογής, θα επιτρέψει να εντοπιστούν ζητήματα συνδεσιμότητας με τη γειτονική Καλαμπάκα, το Καστράκι και τα Τρίκαλα, και λεπτομερειών στην υποδομή και στον εξοπλισμό που θα χρησιμεύσουν στη σύνταξη από το υπουργείο οδηγιών σχεδιασμού για όλη την Ελλάδα.

Προβλέπονται τρία επίπεδα σχεδιασμού
- περιφέρειας Θεσσαλίας 
- περιφερειακής ενότητας Τρικάλων 
- περιοχής ιερού πάρκου Μετεώρων/Καλαμπάκας/Τρικάλων

Ειδικότερα, για καθένα από τα επίπεδα σχεδιασμού: 

- Στην περιφέρεια Θεσσαλίας θα εκπονηθεί master plan, το οποίο θα περιλαμβάνει πόλους ενδιαφέροντος, γεωγραφικούς, παραγωγικούς, οικιστικούς, πολιτισμικούς κ.α. και τις μεταξύ τους προτεινόμενες διαδημοτικές συνδέσεις για περπάτημα και ποδήλατο. 

Στο ευρύ αυτό πεδίο οι πιο σημαντικές πηγές περιπατητών και ποδηλατών θα είναι οι πόλεις, κατά σειρά πληθυσμού, Λάρισα (145000), Βόλος (86000), Τρίκαλα (62000), Καρδίτσα (57000), Φάρσαλα (9000), Καλαμπάκα/Καστράκι (9000), Αλμυρός 8 (8000) κ.α. Στους παραπάνω περιπατητές και ποδηλάτες προστίθενται επισκέπτες, Έλληνες ή ξένοι, κυρίως των ορεινών όγκων που περιβάλλουν τον Θεσσαλικό κάμπο. Οι τελευταίοι τείνουν να αναδειχθούν σε περιοχές μεγάλου τουριστικού ενδιαφέροντος. 

Είναι πολύ πιθανό οι πεζοπόροι και ποδηλάτες, που θα ενδιαφέρονται για μικρές διαδρομές γύρω από τα καταλύματά τους, να είναι πολύ περισσότεροι σε αριθμό από εκείνους που θα διανύουν μεγάλες αποστάσεις, όπως για παράδειγμα αυτοί που θα έρχονται στην Ελλάδα από την Κεντρική Ευρώπη με ποδήλατο. Αποθαρρύνονται σήμερα από την έλλειψη υποδομής και τις συνθήκες ανασφάλειας που επικρατούν, όμως η Ελλάδα είναι ένας πολύ ελκυστικός προορισμός, για όλα τα άλλα πλην των μεταφορικών υποδομών, άρα όταν ανακατασκευαστούν τα μονοπάτια και υπάρξουν κατάλληλες διαμορφώσεις για την ασφάλεια των ποδηλατών τότε οι πύλες θα ανοίξουν και η χώρα θα υποδέχεται μεγάλους αριθμούς πεζοπόρων και ποδηλατών. 

Θα είναι λοιπόν σημαντικό να σχεδιαστούν, ως παράδειγμα, εκτός από τις μεγάλες διευρωπαϊκές διαδρομές και τις εθνικές που θα διατρέχουν τη Θεσσαλία, και κάποιοι τοπικοί κλάδοι, που θα αρθρώνονται με τις ιεραρχικά σπουδαιότερες περιφερειακές διαδρομές, ώστε να συνδέονται εμβληματικοί πόλοι είτε με καταλύματα σε γειτονικές τους ορεινές περιοχές είτε με γειτονικές τους πόλεις. 

- Στην περιφερειακή ενότητα Τρικάλων, που θα αναλυθεί σε δεύτερο στάδιο, θα εκπονηθεί επίσης master plan, αλλά σε μεγαλύτερη λεπτομέρεια. 

Ένα μεγάλο ποσοστό της έκτασής της ανήκει σε ορεινούς όγκους. Στα δυτικά φτάνει σχεδόν μέχρι το Μέτσοβο και περιλαμβάνει καταπληκτικά τοπία και οικισμούς. Η απόσταση των Τρικάλων από την Καρδίτσα είναι μόλις 27χλμ σε έναν επίπεδο κάμπο. Η απόσταση αυτή, λίγο μεγαλύτερη από την απόσταση των Τρικάλων από την Καλαμπάκα, καλύπτεται εύκολα με ποδήλατο και είναι σημαντικό να υπάρξει υποδομή ποδηλάτου που θα προτείνεται σε κατοίκους και επισκέπτες. 

Σε αυτό το δεύτερο στάδιο θα αναλυθούν τυπικά προβλήματα που συναντώνται στα ορειβατικά μονοπάτια και θα δοκιμαστούν τεχνικές λύσεις που θα πρέπει να εφαρμόζονται σε εκείνα που θα ενταχθούν σε επιλεγμένες διαδρομές. Θα εξεταστούν, επίσης, οι κατάλληλες λύσεις σχεδιασμού διαδρομών ποδηλάτου στον κάμπο, όπως η σύνδεση Τρικάλων - Καλαμπάκας και Τρικάλων – Καρδίτσας. Θα χαραχτούν οι σχετικές διαδρομές.

- Σε τοπικό επίπεδο θα εξεταστεί το Ιερό Πάρκο στα Μετέωρα. Τα Μετέωρα είναι ένας μοναδικός τόπος. Αποτελούν μια πολλαπλώς προστατευόμενη περιοχή, καθώς έχουν αναγνωρισθεί (με συγκεκριμένη οριοθέτηση) ως Ιερός Χώρος (1995), Αρχαιολογικός Χώρος ενταγμένος στα μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO (1988) και περιοχή NATURA. Περιλαμβάνουν τη δεύτερη σημαντικότερη (μετά το Άγιο Όρος) Μοναστική Κοινότητα της χώρας και βρίσκονται σε ένα σπάνιας ομορφιάς και μυστηρίου τοπίο. 

Ο σχεδιασμός στα Μετέωρα θα πρέπει να συνδυάζει, αρμονικά, την περιβαλλοντική προστασία με τη διασφάλιση της πνευματικότητας και του θρησκευτικού χαρακτήρα της περιοχής. Τα τελευταία χρόνια (προ της πανδημίας Covid19) ο αριθμός των επισκεπτών ξεπερνούσε τις αντοχές των Μονών και γενικότερα του τόπου. Οι δρόμοι είχαν κορεστεί, η ρύπανση είναι μεγάλη, η στάθμευση άναρχη και οι κίνδυνοι τροχαίων μεγάλοι. 

Συνεπώς, προτείνεται να διερευνηθούν, για την περιοχή των Μετεώρων, τρία ζητήματα:

η φέρουσα ικανότητα του χώρου,

η ανακατασκευή και συντήρηση ιστορικών μονοπατιών,

η διαμόρφωση των Μετεώρων σε ιερό ‘πάρκο’ και η σύνδεσή του με την ευρύτερη περιοχή.

Το σύνολο του έργου χωρίζεται σε τρεις (3) φάσεις, σύμφωνα με τα παρακάτω. Σε κάθε φάση του έργου θα διερευνηθούν και θα εφαρμοσθούν πρωτοπόρες τεχνικές και καινοτόμες διαδικασίες για τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη μεθοδολογίας στη δημιουργία περιπατητικών και ποδηλατικών υποδομών. Ο στόχος είναι να συνταχθούν οδηγίες που θα αξιοποιηθούν και θα εφαρμοσθούν μελλοντικά σε όλες τις αντίστοιχες υποδομές στη χώρα. Πρόκειται για έργο που, λόγω του αντικειμένου και της διερεύνησής του σε διάφορες κλίμακες (περιφερειακή, νομού και τοπική), καλείται να διαχειριστεί και να προτείνει λύσεις σε σύνθετες προκλήσεις επιστημονικού και τεχνολογικού ενδιαφέροντος, που αιτιολογούν πλήρως τη συμμετοχή ενός επιστημονικού φορέα όπως το ΕΜΠ.

Α’ φάση: Προκαταρκτική θεώρηση master plan και σχεδιασμός για ποδήλατο και περπάτημα

Στα υποέργα της συγκεκριμένης φάσης περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων:

Εστίαση στο τμήμα Τρίκαλα – Καλαμπάκα (21 χλμ), με αναγνωριστική θεώρηση ποδηλατικής σύνδεσης και αντιμετώπιση ζητημάτων εφαρμογής.

Προκαταρκτική θεώρηση master plan για πεζοπορικές στην περιοχή της ορεινής Θεσσαλίας, και ειδικότερα στα ορεινά τμήματα της Περιφερειακής Ενότητας Τρικάλων (στα δυτικά νότια Πίνδος, Τζουμέρκα και στα βόρεια Χάσια και Αντιχάσια).

Εστίαση στο ορεινό δυτικό τμήμα της Περιφερειακής Ενότητας Τρικάλων, με αναγνωριστική θεώρηση και επιλογή μονοπατιών μήκους περίπου 15 χλμ. και αντιμετώπιση ζητημάτων εφαρμογής.

Master plan ιερού ‘πάρκου’ Μετεώρων και μελέτη των ιστορικών μονοπατιών. Στην ευρύτερη περιοχή των Μετεώρων υπάρχει καταγεγραμμένο πλούσιο δίκτυο μονοπατιών, που εξυπηρετούσαν την προσπέλαση των μοναστηριών και τη μεταξύ τους σύνδεση. Κάποια τμήματα είναι ακόμη βατά, άλλα έχουν εγκαταλειφθεί. Δεν υπάρχει ένα ενεργό δίκτυο μονοπατιών για την κάλυψη των αναγκών των σημερινών επισκεπτών των μοναστηριών παράλληλα με την προστασία και ανάδειξη του ιερού τόπου. Απουσιάζουν εξοπλισμός σήμανσης, φωτισμού, σκίασης, καθιστικά κ.λπ. Σε επίπεδο master plan θα συνταχθεί ένας στρατηγικός σχεδιασμός προστασίας και ένταξης των μονοπατιών και της λειτουργίας τους στην ιερότητα του χώρου και στη φυσιογνωμία του ιδιαίτερου φυσικού τοπίου.

Εστίαση σε μονοπάτι μήκους 6 χλμ. με αφετηρία την Καλαμπάκα. Η σύνδεση της Καλαμπάκας με το Καστράκι για τους επισκέπτες του ιερού τόπου, ως εναλλακτική του αυτοκινήτου και ως πρώτο στάδιο της συνολικότερης επίσκεψης της περιοχής, είναι πολύ σημαντική, διότι τους προσανατολίζει προς έναν ήπιο τρόπο προσέγγισης της αληθινής ταυτότητας του χώρου. Η εστίαση σε μονοπάτι μήκους περίπου 6 χλμ. θα ακολουθήσει και θα δοκιμάσει την προτεινόμενη μεθοδολογία και τις Οδηγίες σχεδιασμού του master plan, εμβαθύνοντας σε ζητήματα κατασκευής, εξοπλισμού και διαμορφώσεων. Προβλέπεται η επιλογή και αναγνωριστική εξέταση σύνδεσης της Καλαμπάκας με το Καστράκι και με μία Ιερά Μονή. Θα γίνει διερεύνηση ζητημάτων εφαρμογής, τεχνικών βελτιώσεων, σήμανσης και εξοπλισμού του μονοπατιού.

Β’ φάση: Ολοκλήρωση master plan και σχεδιασμός για ποδήλατο και περπάτημα

Στα υποέργα της συγκεκριμένης φάσης περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων:

Εστίαση στις συνδέσεις Λάρισα – Τρίκαλα, μήκους 65 χλμ., και Τρίκαλα – Καρδίτσα, μήκους 27 χλμ.

Εξέταση εγκάρσιου ποδηλατικού κλάδου στη διαδρομή Τρίκαλα – Καλαμπάκα προς αρχαιολογικό χώρο.

Γ’ φάση: Ιερό ‘πάρκο’ Μετεώρων

Τα Μετέωρα αποτελούν μια πολύ ειδική περίπτωση, όχι μόνο στη Θεσσαλία αλλά παγκόσμια. Βεβαίως και για αυτά τίθεται θέμα μονοπατιών ακόμη και κίνησης ποδηλάτων ωστόσο η ιερότητα του χώρου είναι μια πολύ ισχυρή παράμετρος που τα διαφοροποιεί από τα υπόλοιπα δίκτυα της περιφέρειας Θεσσαλίας. Αυτό όμως που αξίζει να διδαχτεί ο σχεδιασμός για τα τελευταία είναι το ζήτημα της προστασίας του φυσικού τοπίου για το οποίο θα προστεθούν κάποια ζητήματα στο Τεύχος Οδηγιών. 

Στη φάση αυτή περιλαμβάνονται τα παρακάτω υποέργα:

Γενικός σχεδιασμός προσπελάσεων στις Ι. Μονές Μετεώρων

Δεδομένων των προβλημάτων κορεσμού που αντιμετωπίζουν οι Μονές λόγω της συστηματικής χρήσης αυτοκινήτου, σχεδόν από το σύνολο των επισκεπτών, θα εξεταστούν λύσεις ενθάρρυνσης μέρους των να χρησιμοποιεί εναλλακτικούς τρόπους, όπως το περπάτημα και το ποδήλατο. 

Εκ των πραγμάτων για αυτήν την εξέταση θα εμπλακεί και το ζήτημα των αυτοκινήτων των οποίων την υποδομή θα χρησιμοποιεί και το ποδήλατο, αλλά υπό όρους ασφαλείας (υποδομή και λειτουργία). 

Θα χαρτογραφηθεί το δίκτυο προσπελάσεων αυτοκινήτου, ποδηλάτου και μονοπατιών καθώς και οι χώροι στάθμευσης έξω από τα μοναστήρια. 

Διερεύνηση παραμέτρων φέρουσας ικανότητας του ιερού χώρου Μετεώρων

Πρόκειται για κατά προσέγγιση εξέταση πολλών ποσοτικών αλλά και ποιοτικών παραμέτρων, εκ των οποίων η ιερότητα του χώρου είναι η πιο σημαντική. 

Θα εξεταστεί η φέρουσα ικανότητα των χώρων στάθμευσης στις εισόδους των 14 μοναστηριών ως προς τα αυτοκίνητα, του επισκέψιμου εσωτερικού των μοναστηριών, ως προς τον αριθμό προσκυνητών, του οδικού δικτύου, του ιερού ‘πάρκου’ στο οποίο εδράζονται οι βράχοι, του φυσικού περιβάλλοντος κ.λπ. 

Προκαταρκτική θεώρηση και αντιμετώπιση ζητημάτων ανακατασκευής και συντήρησης των ιστορικών μονοπατιών στο ιερό ‘πάρκο’ Μετεώρων

Θα γίνει καταγραφή και χαρτογράφηση των μονοπατιών, που περιλαμβάνει αυτοψία στα ιστορικά μονοπάτια και καταγραφή αναγκών συντήρησης, ανακατασκευής, πρόσθετων συνδέσεων. 

Θα τυποποιηθούν σε προκαταρκτικό στάδιο κατασκευαστικά προβλήματα και λύσεις, οι οποίες δεν θα είναι οι τυπικές λύσεις που δόθηκαν στα ορεινά μονοπάτια (που θα έχουν εξεταστεί σε προηγούμενα υποέργα), διότι υπεισέρχεται και η παράμετρος της προστασίας και ανάδειξης της ταυτότητας του ιερού χώρου. 

Συνεπώς, ως ιδιαίτερη περίπτωση θα προστεθούν προκαταρκτικοί τύποι λύσεων στο τεύχος Οδηγιών Σχεδιασμού και Μεθοδολογίας.
Σχετικά άρθρα:

Πράσινο Ταμείο - Εντάχθηκε με 235.600 € η δημιουργία «Τεύχους Οδηγιών Σχεδιασμού και Μεθοδολογίας στρατηγικής ανάπτυξης περιπατητικών και ποδηλατικών υποδομών στην περιφέρεια Θεσσαλίας και έμφαση στην ΠΕ Τρικάλων και τα Μετέωρα»
Κατά τη σημερινή συνεδρίαση του Δ.Σ. του Πράσινου Ταμείου αποφασίσθηκε ομόφωνα η ένταξη της δαπάνης για τη δημιουργία...




Σχόλια
Προσθήκη σχολίου
ΕΝΑ & ΕΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΔΥΟ (21/3/2022 12:21:54 πμ):

Γιατί;
Έχουν καμιά σχέση με το αντικείμενο;
Αυτά μας έχουν "φάει"!
"Ψωφάνε" για τη φωτογραφία!
Αυτοί χρειάζονται μόνο για να υπηρετούν τις ιδέες και τις εργασίες των ικανών. Μέχρι εκεί!!!


NEMESIS (7/3/2022 7:51:38 μμ):

Δεν βλέπω Αγοραστό, Μιχαλάκη, Μπουτίνα.
Τι έγινε; Στην απέξω;


Ονοματεπώνυμο:
E-mail (Δεν θα δημοσιευθεί):
Σχόλιο:
Συμπληρώστε τον κωδικό:
GRBDO
Αναζήτηση
Αναζήτηση για:
Κατηγορία:
Ημερομηνία (από/εώς):



ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ Εκτύπωση αυτής της σελίδας
 

 

booked.net


 
Προτεινόμενα άρθρα






 


  © 2012-2022 :: ekalampaka.gr Κορυφή της σελίδας Πολιτική Απορρήτου   ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ