Επειδή εκτός από τους γνωστούς μας Αγίους, μάρτυρες, που εργάστηκαν, εμαρτύρησαν, για τον Κύριο των Πάντων, την πίστη τους, για το Χριστιανισμό, υπήρχε και ένας μεγάλος αριθμός Χριστιανών που εμαρτύρησαν, αλλά έμειναν άγνωστοι, η Εκκλησία μας όρισε την Α΄ Κυριακή μετά την Πεντηκοστή ως εορτή – Κυριακή των Αγίων Πάντων...
Στην περιοχή μας αφιερωμένοι στους Αγίους Πάντες ναοί είναι: ο ναΐσκος στην πόλη μας δίπλα στο ναό της Κοιμήσεως της Θεοτόκου (στο παλιό κοιμητήριο), στην παλιά Κουτσούφλιανη που ανεγέρθη καθ’ υπόδειξη του π. Κοσμά κατά το πέρασμά του από το χωριό, στην Ανθούσα, στην Οξύνεια (Μύκανη) (νέος ναός) και ο καθολικός ναός στη Ι. Μονή Βαρλαάμ Μετεώρων. Για την ιστορία σημειώνουμε ότι ο ναός (Άγιοι Πάντες) κτίσθηκε αρχικά περί το 1200 μ.Χ. από τον Ιερομόναχο Βαρλαάμ από τον οποίο και πήρε το όνομά του. Μετά 300 χρόνια οι εξ Ιωαννίνων αδελφοί Νεκτάριος και Θεοφάνης μεγάλωσαν και τελειοποίησαν το ναό. Σήμερα μεγαλοπρεπής, ο ναός με πρόναο, άριστη και σπάνια βυζαντινή αγιογράφηση, με τον ευρύχωρο, καλαίσθητο και φιλόξενο αύλειο χώρο. Κατά τον αποψινό Μεγάλο Εσπερινό χοροστάτησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης της Ιεράς Μητροπόλεώς μας κ. Θεόκλητος, συμπαραστατούμενος από Ηγουμένους και μοναχούς Ιερών Μονών των Μετεώρων, καθώς και ιερείς της Μητροπόλεώς μας. Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος κατάμεστος ο ναός και ο προαύλειος χώρος από πιστούς προσκυνητές από την περιοχή μας και από τα Τρίκαλα. Η Κυριακή των Αγίων Πάντων - Το νόημα της εορτής Η Κυριακή των Αγίων Πάντων είναι η τελευταία Κυριακή του «Πεντηκοσταρίου». Με αυτήν τελειώνει ο κινητός κύκλος των εορτών που άρχισε από την Α΄Κυριακή του Τριωδίου (Τελώνου και Φαρισαίου). Η Κυριακή των Αγίων Πάντων είναι η σφραγίδα της εορταστικής αυτής περιόδου, που μας παρουσιάζει τους καρπούς του Αγίου Πνεύματος, τους Αγίους Πάντες. Είναι απόδειξη του έργου της Εκκλησίας και παρουσιάζει όσους αγαθά αγίασε το Πνεύμα το Άγιο στον κόσμο. Έστω κι αν η εορτή ξεκίνησε για τους Αγίους Μάρτυρες και επεκτάθηκε στη συνέχεια για Πάντες τους Αγίους, οι Άγιοι Πατέρες θέσπισαν τη συλλογική αυτή εορτή για να μας δείξουν ότι κατεβαίνει το Άγιο Πνεύμα στον κόσμο και ανεβαίνει στον ουρανό ο χοϊκός άνθρωπος. Οι πριν αποξενωμένοι από το Θεό γίνονται "ένα" με αυτόν, έχοντας τη δυνατότητα να γίνουν Άγιοι. Και έτσι η ανθρωπότητα διά των Αγίων Πάντων αναπλήρωνει το πεπτωκός εκείνο τάγμα των Αγγέλων. Ακόμη, επειδή υπάρχουν πολλοί άγνωστοι και αφανείς άγιοι, γνωστοί στο Θεό, «νέφος μαρτύρων», αυτούς τους αγνώστους τιμά η Εκκλησία. Είναι, θα λέγαμε, το μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη της Ορθοδοξίας η παρούσα εορτή. Η εορτή καθιερώθηκε ακόμη διότι κρίθηκε επιβεβλημένο να συναθροισθούν όλοι οι γνωστοί και άγνωστοι Άγιοι σε μια κοινή εορτή για να υπογραμμισθεί μ' αυτόν τον τρόπο ότι όλοι μαζί αγωνίσθηκαν για ένα Χριστό, σε ένα κοινό στάδιο της αρετής και υπό ενός Τριαδικού Θεού στεφανώθηκαν και συνέστησαν την "μίαν Εκκλησίαν", προτρέποντας και εμάς να αγωνιστούμε με όλες μας τις δυνάμεις "τον ίσον αγώνα" με αυτούς, ώστε και εμείς να μπορέσουμε να συναριθμηθούμε μετά των Αγίων του. Τέλος η εορτή συνεστήθη ακόμη για τους "επιγενησομένους αγίους", αυτούς δηλαδή που θα γίνουν στη συνέχεια άγιοι. Θα λέγαμε ότι η εορτή έχει και προληπτικό χαρακτήρα εφόσον υπάρχει η δυνατότητα να περιλαμβάνει κάθε πιστό του σήμερα και του αύριο.
|